SCPO Lelystad is de stichting voor christelijk primair onderwijs in Lelystad.
LeesSCPO Lelystad stelt brede talentontwikkeling en betekenisvol onderwijs voor de aan haar toevertrouwde leerlingen voorop. Daarnaast willen we een goede werkgever zijn voor onze medewerkers. Betrokkenheid is een essentieel bestanddeel van een positief leerklimaat. Als het onderwijs (meer) tegemoetkomt aan de basisbehoeften van de deelnemers, bevordert dat het leerklimaat en hun motivatie. Effectief onderwijs is vooral affectief onderwijs.
In onze visie staan de volgende elementen centraal:
We streven de volgende doelen na:
Stichting Christelijk Primair onderwijs (SCPO) Lelystad
Meentweg 14a (gebouw Lelystaete)
8224 BP Lelystad
Telefoon 0320-767600
Postbus 223
8200 AE Lelystad
CBS 3sprong is een Christelijke basisschool.
LeesCBS 3sprong is een Christelijke basisschool. Ons doel is niet om te overtuigen, maar om te onderwijzen. Wij geven geloofsonderwijs. Samen met de kinderen gaan we in gesprek over de boodschap van het geloof. Daarbij is ook aandacht voor andere religies.
Samen met de kinderen willen wij het geloof vieren in de klas en met de Christelijke feesten.
In het dagelijks handelen komt het geloof terug in onze normen en waarden en bij de start en/of afsluiting van de dag. De methode “Trefwoord” behandelt thema’s en verhalen uit de bijbel en uit de belevingswereld van de kinderen. Er wordt gezongen en stilgestaan bij zowel actuele gebeurtenissen als relevante onderwerpen. Dit alles met eigentijdse verhalen en liedjes op niveau van de kinderen.
Ons uitgangspunt is dat ons onderwijs betekenisvol moet zijn voor de kinderen.
LeesOns uitgangspunt is dat ons onderwijs betekenisvol moet zijn voor de kinderen. Wij willen dat onze leerlingen gemotiveerd zijn om te leren, ze moeten begrijpen waarom ze iets leren en meedenken over wat en hoe ze willen leren. Wij zien ons dan ook steeds meer als coach van de kinderen. Maar niet alleen coach, we blijven ook leerkrachten die uitleggen en onderwijzen. We willen daarbij gebruik maken van de natuurlijke nieuwsgierigheid van de kinderen.
Op onze school onderzoeken wij hoe het unit onderwijs vormgegeven kan worden, wat aansluit bij zowel de leerlingen als leraren. Wij noemen deze units “Leersprongen”, een samenvoeging van leerpleinen en onze schoolnaam. Bij unit onderwijs is niet meer één leerkracht verantwoordelijk voor één groep, maar zijn meerdere leerkrachten samen verantwoordelijk voor meerdere groepen. U moet dan denken aan een Leersprong bestaande uit de groepen 1 en 2 of de groepen 3 en 4. Wel krijgt iedere leerling een stamgroep en een mentor. Wij zien hiervan de volgende (onderwijskundige) voordelen:
Binnen het basisonderwijs zijn kerndoelen opgesteld.
LeesBinnen het basisonderwijs zijn kerndoelen opgesteld. Deze kerndoelen geven aan wat een leerling aan het einde van de basisschool moet kennen en kunnen.
De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Het aanbod is opnieuw in kaart gebracht in de vorm van inhoudslijnen met aanbodsdoelen. Wij verwijzen u hiervoor naar de website van SLO (het landelijk expertisecentrum voor het curriculum): Kerndoelen – SLO.
Ieder schooljaar worden de kinderen vanaf groep 3, twee keer getoetst op de volgende onderdelen middels de IEP-toetsen: hoofd, hart en handen. In groep 8 wordt de eindtoets afgenomen, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De resultaten hiervan worden in eerste instantie gebruikt voor kindgesprekken met de leerlingen. Samen met de leerkracht wordt de uitslag besproken en gekeken naar de doelen voor de komende periode. Verder worden de resultaten gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen te kunnen bepalen. Naar aanleiding van de resultaten wordt gekeken welke kinderen meer uitdaging (verrijkingsarrangement) nodig hebben of welke kinderen meer (individuele) leerhulp nodig hebben (intensieve arrangement).
De resultaten worden ook gebruikt om kritisch te kunnen reflecteren op ons onderwijs. Wanneer de resultaten achterblijven of juist omhoog gaan is het voor ons belangrijk te onderzoeken wat daar de oorzaak van is. Dit doen we, vier keer per jaar, met het hele team onder leiding van de lees-, taal- en rekencoördinatoren.
De gemiddelde resultaten van de doorstroomtoets op basis van de referentieniveaus voor alle vaardigheden in periode 2022-2024 zagen er als volgt uit:
Referentieniveaus zijn de minimale niveaus die leerlingen moeten behalen aan het einde van hun basisschoolperiode en bestaan uit niveau 1F en 1S.
Door de inspectie van het onderwijs wordt er gekeken naar de signaleringswaarden passend bij de schoolweging. Signaleringswaarden zijn grenswaarden die attenderen op het feit dat er mogelijk een risicovolle of ongewenste situatie is of dreigt. Onze schoolweging is 29,65. Daarbij horen de volgende signaleringswaarden. ≥1F = 85%, ≥1S/2F = 49,0 %
In het overzicht ‘Alle vaardigheden’ ziet u de resultaten van de afgelopen 3 jaar ten opzichte van de signaleringswaarde.
In de grafiek ziet u de resultaten van de groepen 8 van het afgelopen jaar. Per jaar zien we daar verschillen in, maar over de hele lijn gaat het grootste deel van onze leerlingen naar de theoretische leerweg of hoger. Daarnaast geeft bovenstaande grafiek de resultaten weer van de Doorstroomtoets, waarbij we – kijkend naar werkhouding, attitude en ontwikkeling gedurende de algehele schoolloopbaan – ook anders kunnen adviseren. Hierbij hanteren we het principe om in eindadvisering enkel naar boven af te wijken waar wij hier gegronde redenen voor zien.
SCPO Lelystad definieert onderwijskwaliteit als kwaliteit die zowel kwalificatie, socialisatie als persoonswording omvat.
LeesMeer- en hoogbegaafde leerlingen kunnen worden aangemeld voor een extra aanbod vanuit het initiatief ‘Lelystad HoogBegaafd’ (groepen drie tot en met acht), waarbij leerlingen een dag in de week met gelijkgestemde meer- en hoogbegaafde leerlingen een uitdagend onderwijsaanbod krijgen, op een school in de eigen buurt of wijk.
Aanmelding voor dit extra onderwijsaanbod gebeurt alleen na overleg met en toestemming van de leerling zelf, zijn/haar ouders, de leerkracht en de IB-er. Het aantal beschikbare plekken is echter beperkt.
Er vindt regelmatig overleg plaats tussen leerkracht, IB-er en HB-specialist om het leerproces en de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. Binnen SCPO Lelystad wordt het dagarrangement aangeboden op onze CBS De Schakel.
Leerlingen waarvan vaststaat dat ze het eindniveau van groep 8 niet halen en dus de doelen van groep 8 niet zullen realiseren krijgen een ontwikkelingsperspectief (OPP). Het OPP wordt door de school opgesteld na een IQ-test, op basis van drie voorafgaande IEP-toetsuitslagen of bij andere leer- en/of gedragsproblemen, waarbij overeenstemming gericht overleg wordt gevoerd met ouders. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel van het OPP. In dit deel staat opgenomen welke ondersteuning de school wil bieden aan een leerling met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Het handelingsdeel is een verplicht onderdeel van het OPP waar ouders instemmingsrecht op hebben. In principe stellen wij een OPP op vanaf groep 5. Het OPP bevat de einddoelen en tussendoelen per vak en het VO-perspectief. Een OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd tussen IB-er, leraar en ouders.
Voor het jonge kind geldt dezelfde werkwijze als bij de kinderen uit de groepen 3 tot en met 8. In deze groepen worden wel andere instrumenten gebruikt. Er wordt gewerkt met het registratiesysteem van Onderbouwd. Dit registratiesysteem volgt de leerling op het gebied van rekenen en taal. Daarnaast wordt er gewerkt met het de leerlijnen van PRAVOO en Kanvas. Hierin wordt de leerling op sociaal-emotioneel en op motorisch gebied gevolgd. Zo nodig wordt de TAK toets afgenomen om de woordenschat in kaart te brengen en/of de Schoolrijpheidstoets om vast te stellen of een kleuter toe is om naar groep 3 door te stromen.
Iedere leerling heeft recht op onderwijs dat goed afgestemd is op zijn mogelijkheden. Bij de ene leerling verloopt het leren makkelijker dan bij de andere leerling. Om de leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden werken we met een groepsoverzicht. In dit groepsoverzicht staat een analyse van de onderwijsresultaten en onderwijsbehoeften van de leerling vermeld. Daarnaast werken we met een actieve weekplanning waarop de leerdoelen staan die desbetreffende week worden aangeboden. Tevens staan de leerlingen op de weekplanning vermeld die extra ondersteuning nodig hebben en in welke vorm. De leerkracht houdt bij hoe het onderwijs is verlopen en welke interventie gewerkt en vooral ook niet gewerkt heeft.
Wij hanteren een continurooster op onze school.
Onze schooltijden zijn:
Deze tijden gelden voor alle groepen.
Alle medewerkers van SCPO Lelystad doen hun uiterste best...
LeesAlle medewerkers van SCPO Lelystad doen hun uiterste best om er voor te zorgen dat uw kind het onderwijs krijgt dat hij/zij verdient. Toch kan het voorkomen dat u in sommige gevallen niet tevreden bent over de werkwijze die wordt gehanteerd of keuzes die gemaakt worden. U kunt dan een klacht indienen. We onderscheiden drie niveaus:
In elke instelling en in elk bedrijf komt het voor dat 'klanten' niet altijd tevreden zijn. Dat kan dus ook bij ons voorkomen. Veelal berusten klachten op miscommunicatie tussen betrokkenen. En van elke klacht kun je leren. Daarom raden wij u aan om in geval van een klacht de volgende stappen te ondernemen.
Wanneer het klachten betreft van ouders of leerkrachten met betrekking tot seksuele intimidatie, agressie of geweld, kan rechtstreeks contact worden opgenomen met de vertrouwenspersoon in kwestie.
Interne vertrouwenspersoon
Het is goed om te weten dat er op onze school een contactpersoon is, waar iedereen met problemen - van welke aard dan ook - naartoe kan gaan. Elke ouder, kind of medewerker kan op hem/haar een beroep doen bij problemen waarover zij niet (met iedereen) durven te praten. Het spreekt voor zich dat dergelijke gesprekken vertrouwelijk behandeld worden. De contactpersoon kan doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon van de SCPO-Lelystad. De vertrouwenspersoon voor onze school is Sophie Kes, specialist sociaal emotionele ontwikkeling en kindercoach. U kunt haar aanspreken op school, maar ook mailen op s.kes@scpo-lelystad.nl.
Leg uw probleem zo snel mogelijk voor aan de betrokken leerkracht. In negen van de tien gevallen kan het probleem meteen worden opgelost. In andere gevallen wordt er samen gezocht naar een oplossing/aanpak. Het is daarbij belangrijk om enig geduld te hebben en de leerkracht de tijd te geven een oplossing uit te werken en een aanpak uit te proberen.
Leg uw klacht voor aan de directeur van de school. U zoekt samen met de directeur naar een oplossing. In sommige gevallen is een gesprek tussen u, de leerkracht en de directeur een oplossing. Ook bij deze stap is het belangrijk om enig geduld te hebben en de directeur de tijd te geven een oplossing uit te werken en een aanpak uit te proberen.
De Klachtenregeling van SCPO Lelystad is gebaseerd op de landelijke modelklachtenregeling van de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs (CGBO). De Klachtenregeling ligt op school ter inzage en/of is te verkrijgen bij de directie en/of de vertrouwenspersoon van de school. Dit document is tevens op te vragen via de website van de stichting, onder de knop 'Contact-Documenten aanvragen'.
Van scholen wordt verwacht dat zij een beleid voeren dat gericht is op de veiligheid van leerlingen en dat zij de veiligheidsbeleving van leerlingen jaarlijks monitoren. Tevens dient er binnen de school een coördinator te zijn die het beleid wat betreft het tegengaan van pesten coördineert en die optreedt als aanspreekpunt. Scholen hebben in dit verband een zorgplicht, wat inhoudt dat elke school er voor moet zorgen dat er:
De schoolleiding zorgt er voor dat de beleving van de sociale veiligheid door leerlingen in kaart wordt gebracht en dat -indien nodig- verbetermaatregelen worden genomen. Het bestuur van SCPO Lelystad blijft eindverantwoordelijk. De scholen van SCPO Lelystad voldoen aan de wettelijke verplichting om de monitoringsgegevens betreffende het gemiddelde beeld van de sociale veiligheid binnen de school beschikbaar te stellen aan de Inspectie van het Onderwijs. Deze ziet toe op de naleving van de wettelijke voorschriften. Jaarlijks vindt er overleg plaats tussen de bestuurder van SCPO Lelystad en de contactinspecteur.
Op onze school gebruiken we hiervoor de volgende instrumenten:
Op 3sprong werken wij met de methode “kanjertraining”. Deze methode geeft handvatten voor het versterken van de sociale vaardigheden in de school en het voorkomen van pestgedrag en aanpakken op het moment dat er wel sprake is van conflicten. Om ons onderwijs op dit gebied te versterken heeft de school een coördinator voor sociaal emotionele ontwikkeling. Deze bewaakt en versterkt samen met de schoolleiding dit belangrijke deel van het onderwijs.
Om de tevredenheid van de leerlingen in kaart te brengen gebruiken vragenlijsten van Kanvas van de methode Kanjertraining, de hart en handen module IEP plus leerling- en groepsbesprekingen.
Social media zoals Facebook, X, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok en WhatsApp bieden de mogelijkheid om te laten zien dat je trots bent op je school en kunnen een bijdrage leveren aan een positief imago. Daarbij is het van belang te beseffen dat met berichten op social media (onbewust) de goede naam van de school en betrokkenen ook juist geschaad kan worden. Om deze reden vragen wij om bewust met social media om te gaan en daarbij de reguliere fatsoensnormen in acht te blijven nemen.
Het Protocol Social Media van SCPO Lelystad is op te vragen via de website van de stichting, onder de knop 'Contact-Documenten aanvragen'.
Een veilige werkomgeving is belangrijk voor het welbevinden en goed functioneren van zowel leerlingen als schoolmedewerkers.
Seksuele intimidatie kan in principe iedereen overkomen, maar is natuurlijk strafbaar. Om te voorkomen dat leerlingen of schoolmedewerkers slachtoffer worden van seksueel geweld of seksuele intimidatie op school, is een stichtingsbreed protocol opgesteld voor alle scholen die behoren tot SCPO Lelystad. Het protocol voorziet tevens in een stappenplan voor als zich tóch een dergelijke situatie voordoet. Dit protocol is op te vragen via de website van de stichting, onder de knop 'Contact-Documenten aanvragen'.
Kinderen en jongeren moeten rookvrij kunnen opgroeien. Daar hoort een rookvrij onderwijsterrein bij. Scholen zijn sinds 1 augustus 2020 verplicht een rookvrij terrein te hebben (vastgelegd in een Algemene Maatregel van Bestuur). Dit geldt voor primair en voortgezet onderwijs, mbo en hoger onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat kinderen en jongeren die anderen zien roken, zelf ook eerder gaan roken. Een rookvrij schoolplein beschermt hen ook tegen de schadelijke gevolgen van meeroken. Het terrein van onze school is ROOKVRIJ.
Elk jaar wordt de school gecontroleerd op (brand-)veiligheid. Door de Arbodienst is een risico-inventarisatie gemaakt, op basis waarvan een plan van aanpak is opgesteld. De MR controleert of dit plan van aanpak gerealiseerd wordt. Wat niet in orde is, wordt gemeld bij de desbetreffende instanties.
Een andere taak is jaarlijks een brandalarmoefening te organiseren. Een wettelijke verplichting is ook dat er op een school een aantal personeelsleden geschoold wordt en blijft tot BHV-ers (Bedrijfs Hulp Verleners). Op iedere SCPO-school is een aantal personeelsleden hiervoor opgeleid.
De overheid vergoedt niet alle kosten die een school maakt.
LeesHet is een maatschappelijke opdracht van het onderwijs om alle kinderen gelijke kansen te bieden. SCPO Lelystad vindt dan ook dat alle kinderen recht hebben op gratis toegankelijk en kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Landelijk gezien vraagt circa 95% van de basisscholen in Nederland een ouderbijdrage die ligt tussen de € 38,00 en € 46,00 per jaar. Deze ouderbijdrage is in principe niet bedoeld voor het ‘verrijken’ van het onderwijs, omdat kwalitatief hoogwaardig onderwijs voor iedereen toegankelijk en dus publiekelijk bekostigd moet zijn. De ouderbijdrage is bovendien altijd vrijwillig. Als ouders deze niet kunnen of willen betalen, leidt dit niet tot uitsluiting van kinderen.
SCPO Lelystad heeft besloten om de algemene vrijwillige ouderbijdrage per kind af te schaffen en de scholen hiervoor jaarlijks te compenseren met € 20,00 per kind. De directeur besluit in hoeverre deze bijdrage beschikbaar wordt gesteld aan de Schoolraad, die bestaat uit ouders. Deze helpt mee bij de voorbereiding van een aantal onderwijsgerelateerde activiteiten. Het is en blijft nog wel toegestaan om een specifieke vrijwillige ouderbijdrage voor bijvoorbeeld het schoolreisje en/of schoolkamp te vragen. Criterium is dat de activiteit niet direct onderwijs-gerelateerd is. Het is en blijft aan iedere school zelf om hierin een afweging te maken en de hoogte van de eventuele bijdrage te bepalen.
Dit besluit beoogt bij te dragen aan de bevordering van kansengelijkheid en brede talentontwikkeling van alle leerlingen, waarbij de compensatie vanuit de stichting er voor zorgt dat het voor de scholen mogelijk blijft om extra onderwijsactiviteiten aan te bieden, zonder dat het schoolbudget onder druk komt te staan. Schoolreisje en/of schoolkamp e.d. behoren niet tot het primaire proces; vandaar dat deze als voorbeelden voor de uitzondering op de regel kunnen gelden.
De ouderraad bestaat uit ouders. Deze raad vergadert regelmatig op school. Eén van de teamleden van de school woont deze vergaderingen van de OR bij. De OR coördineert de ouderhulp en helpt mee bij de voorbereiding van feesten, kampen, sportactiviteiten, en dergelijke. De OR financiert een groot gedeelte van de kosten voor bovengenoemde activiteiten. De OR komt aan financiën door de bijdrage van SCPO. Elk jaar legt de OR verantwoording af aan de MR en directie over de besteding van de deze bijdrage.
Wij vinden het belangrijk om de leerlingen te leren denken aan en rekening te houden met de medemens in nood. Regelmatig hebben wij activiteiten waarbij wij geld ophalen voor goede doelen. Dat kan in de vorm van een sponsorloop of een collecte na de kerstviering.
SCPO Lelystad beschouwt sponsoring als een mogelijkheid om extra middelen te genereren voor de bekostiging van aanvullende activiteiten voor het onderwijsproces of om hiermee extra's in de inrichting van (in en rond) het gebouw mogelijk te maken.
SCPO Lelystad onderschrijft in dit verband het Convenant "Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring" 2019, dat is overeengekomen tussen de Staat der Nederlanden, de sectororganisaties, ouderorganisaties en anderen. Het sponsorbeleid en het convenant zijn op te vragen via de website van de stichting, onder de knop 'Contact-Documenten aanvragen'.
De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn.
LeesMeestal gaat een vierjarige als vanzelf naar de basisschool. Vanaf vijf jaar gaat de leerplicht in. Soms zijn er echter bijzonderheden in de ontwikkeling van een kind, waardoor de aanmelding anders verloopt. We vragen om in dat geval te zorgen voor een vroegtijdig contact met de basisschool. Zo hebben we voldoende tijd om samen af te stemmen wat een kind nodig heeft en of dit tot de ondersteuningsmogelijkheden van de school behoort. Na een schriftelijke aanmelding door middel van het inschrijfformulier van de school, kan een kind alleen worden toegelaten als er voldoende ondersteuningsmogelijkheden zijn. Een uitgebreide toelichting vindt u in het schoolondersteuningsprofiel op de website van de school. U mag uw kind vanaf 3 jaar aanmelden. Meld uw kind minimaal 10 weken voordat het 4 jaar wordt aan.
Het kan voorkomen dat op een school een tijdelijke of gedeeltelijke leerlingstop moet worden gehanteerd. Dit is een mogelijke weigeringsgrond. Andere weigeringsgronden kunnen zijn wanneer een kind nog niet zindelijk is of wanneer u niet achter de godsdienst of levensbeschouwing van de school staat. Iedereen die zich in onze waarden kan herkennen is in principe welkom bij SCPO Lelystad. Vanuit de christelijke traditie van ‘geloof, hoop en leren’ sluiten wij niet uit, maar in.
De leerplicht geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar, vanaf de eerste dag van de maand nadat een kind 5 jaar wordt. De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Ze vallen dan nog niet onder de Leerplichtwet, maar voor hen gelden wel de regels die de school hanteert voor aanwezigheid en het volgen van het onderwijs. Dat betekent dat een kind niet zonder geldige reden thuis mag blijven. Ziekmeldingen van kinderen verwachten we altijd voor schooltijd.
Alle ouders ontvangen de door Gemeente en basisscholen vastgestelde richtlijnen voor verlofaanvragen. Binnen deze richtlijnen wordt ook aangegeven hoe u vakantieverlof of verlof om gewichtige omstandigheden bij school kunt aanvragen. Voor bruiloften, jubilea en dergelijke kunt u (conform wet- en regelgeving) vrij vragen bij de schooldirecteur. Van de schoolvakanties mogen wij niet afwijken. De schoolleiding mag dan ook geen toestemming geven om eerder op vakantie te gaan of later terug te komen. Alleen in bijzondere gevallen mag hiervan worden afgeweken. Overlegt u in die gevallen in een vroegtijdig stadium met de schooldirecteur. Als een verlofaanvraag wordt afgewezen en kinderen zijn toch afwezig, dan wordt dit gezien als ongeoorloofd schoolverzuim. De schooldirecteur is verplicht dit te melden aan de leerplichtambtenaar en zal dit ook opnemen in de interne registratie. Voor eventuele aanvullende informatie kunt u zich wenden tot de schooldirecteur of tot de leerplichtambtenaar van de Gemeente Lelystad. De leerplichtambtenaar voor onze school is Ralph van Tuil (tel. nr. 14 0320).
Er kunnen bijzondere omstandigheden zijn waarin uw kind geen onderwijs hoeft te volgen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als hij of zij ziek is of van school is geschorst, of wanneer uw kind moet voldoen aan verplichtingen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging (voor zover dat niet buiten schooltijd kan gebeuren). Dergelijke zaken moeten altijd zo spoedig mogelijk worden gemeld bij de schooldirecteur. Als uw kind psychisch of lichamelijk niet in staat is om (nog langer) onderwijs te volgen, moet u met een verklaring van een arts of een psycholoog een verzoek om vrijstelling van de leerplicht doen. Dit verzoek moet u indienen bij de leerplichtambtenaar van de Gemeente Lelystad. Bij langdurige ziekte van een leerling kan door school en/of ouders ondersteuning gevraagd worden bij de consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen van een schoolbegeleidingsdienst.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 24-03 (afdeling Lelystad/Dronten) wil...
LeesHet Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Lelystad-Dronten (SWV POLD) is een samenwerking van tien schoolbesturen en 60 scholen in Lelystad en Dronten. Ondersteuning van scholen en schoolbesturen bij het realiseren van passend onderwijs voor een optimale ontwikkeling van elke leerling staat hierbij centraal, met oog voor de leerkracht. Bij voorkeur thuisnabij, ononderbroken en regulier als het kan, maar speciaal als het moet. Zo kunnen de talenten van elke leerling groeien.
Medio 2023 is een nieuw Ondersteuningsplan (OP) van het SWV POLD voor de komende vier jaar verschenen. Met dit plan werken we aan het versterken van Passend Onderwijs in de regio en aan het verbinden van kern- en ketenpartners. Voor de komende vier jaar betekent dit: het voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in de basisschoolleeftijd bieden van passend onderwijs en ondersteuning, zoveel mogelijk thuisnabij, aansluitend op de ondersteuningsbehoefte en met de inzet van de benodigde expertise. Samen willen we in Lelystad en Dronten nog nadrukkelijker werk maken van inclusiever onderwijs.