SCPO Lelystad is de stichting voor christelijk primair onderwijs in Lelystad.
LeesSCPO Lelystad stelt brede talentontwikkeling en betekenisvol onderwijs voor de aan haar toevertrouwde leerlingen voorop. Daarnaast willen we een goede werkgever zijn voor onze medewerkers. Betrokkenheid is een essentieel bestanddeel van een positief leerklimaat. Als het onderwijs (meer) tegemoetkomt aan de basisbehoeften van de deelnemers, bevordert dat het leerklimaat en hun motivatie. Effectief onderwijs is vooral affectief onderwijs.
In onze visie staan de volgende elementen centraal:
We streven de volgende doelen na:
Stichting Christelijk Primair onderwijs (SCPO) Lelystad
Meentweg 14a (gebouw Lelystaete)
8224 BP Lelystad
Telefoon 0320-767600
Postbus 223
8200 AE Lelystad
Onze school is een christelijke basisschool, waarin het christelijk geloof in het dagelijks onderwijs herkenbaar is.
LeesOnze school is een christelijke basisschool, met ongeveer 125 leerlingen, waarin het christelijk geloof in het dagelijks onderwijs herkenbaar is. Ook leerlingen met een andere achtergrond/identiteit zijn welkom op onze school, we verwachten wel dat zij aanwezig zijn bij de vieringen en zich respectvol gedragen tijdens de (bijbel)verhalen, gebeden en vieringen. De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in het onderwijs. Omdat we het belangrijk vinden dat onze kinderen kennis maken met een diversiteit aan overtuigingen, besteden we expliciet aandacht aan geestelijke stromingen en aan specifieke feesten die gerelateerd kunnen worden aan een bepaalde levensbeschouwing of -overtuiging.
De leerkracht weet wat een leerling in het schooljaar moet leren...
LeesIn het traditionele denken binnen het onderwijs heeft de leerkracht de zeggenschap in het lokaal. De leerkracht weet wat een leerling in het schooljaar moet leren, evalueert en beoordeelt het leren en de voortgang, geeft aan hoe het anders moet en zorgt voor ondersteuning.
Kinderen ontwikkelen zich van nature...
LeesIn januari in groep 8 krijgen leerlingen hun voorlopige schooladvies voor het VO. Dit advies is gebaseerd op alle toetsgegevens van de voorgaande jaren. De doorstroomtoets geeft in de meeste gevallen een bevestiging van het schooladvies. Mocht het schooladvies afwijken van wat de doorstroomtoets aangeeft, dan gaan school, ouders en leerling met elkaar in gesprek. Het advies wordt, in lijn met wat op landelijk niveau is afgesproken, niet naar beneden bijgesteld. Het advies kan wel naar boven bijgesteld worden. Wanneer school van mening is dat het in het belang van het kind is om het schooladvies toch te handhaven, moet school motiveren waarom het doorstroomadvies niet gevolgd wordt.
In 2023 heeft groep 8 de norm gehaald. We zijn trots op dat resultaat.
SCPO Lelystad definieert onderwijskwaliteit als kwaliteit die zowel kwalificatie, socialisatie als persoonswording omvat.
LeesElke leerling verdient goed onderwijs. De leerkracht is hierbij de cruciale factor die het verschil maakt. Het is daarvoor essentieel dat er genoeg leraren zijn die hun vak goed kunnen uitoefenen. Wij stellen het bieden van goed onderwijs, gelijke leerkansen en het hebben van hoge verwachtingen voor alle kinderen voorop. Om te zorgen dat ieder kind het beste onderwijs kan krijgen en daarbij de kansen krijgt om zijn talenten te ontwikkelen, moet er gewerkt worden aan een stevig fundament. Op Driestromenland zijn de medewerkers zeer gemotiveerd om deze kernopdracht waar te maken. Gelukkig zijn we er in geslaagd om de formatie voor het schooljaar 2024-2025 weer goed ingevuld te krijgen. Dat is een belangrijke randvoorwaarde. Bij de IEP Eindtoets heeft Driestromenland over de periode 2022- 2024 scores voor Taalverzorging en Lezen boven de signaleringswaarden gerealiseerd. Bij Rekenen zijn de scores voor 1F boven de signaleringswaarde, bij 1S net eronder. De school is bezig om het rekenonderwijs te versterken en de rekenresultaten te verbeteren. Daarnaast is met het onderwijsadviesbureau Expertis een traject gestart om het didactisch handelen verder te versterken.
Wij zien het als onze taak om kinderen die op enigerlei gebied problemen ondervinden, zoveel mogelijk op de eigen basisschool te helpen. Wij doen dit door ons onderwijs zo in te richten, dat we de leerlingen die extra zorg nodig hebben vroegtijdig signaleren. Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard van de zorg voor de zorgleerlingen.
Ook gebeurt het dat kinderen met leer- en gedragsproblemen (bijv. dyslexie, ADHD, vormen van autisme) op school worden begeleid met externe deskundigen. Deze mogelijke ondersteuningsbehoeften staan uitgewerkt in het schoolondersteuningsplan. Elke school heeft een schoolondersteuningsplan, zo ook Driestromenland.
Op Driestromenland gaan we uit van wat de leerling wel kan, i.p.v. wat de leerling niet kan. Daarbij staat steeds de vraag centraal: ‘Wat heeft de leerling nodig om het doel te bereiken?’ Leerlingen met dezelfde onderwijsbehoefte kunnen worden geclusterd, zodat zij op het juiste niveau les kunnen krijgen. Op Driestromenland werken we met 5 verschillende ondersteuningsniveaus:
Wanneer afgeweken wordt van de reguliere basisondersteuning, wordt dat altijd in samenspraak gedaan met ouders. Het volledige ondersteuningsplan is in te zien bij de directeur.
In het schooljaar 24-25 starten we met een arrangementsgroep.
De arrangementsgroep is voor leerlingen waarvoor de reguliere basisschool niet voldoende ondersteuning kan geven. De kinderen kunnen meerdere hulpvragen tegelijk hebben. Voor de plaatsing in de arrangementsgroep is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig van het samenwerkingsverband (SWV POLD).
Wij maken hiermee de beweging van segregatie (gescheiden onderwijs) naar integratie. De leerlingen krijgen apart les, maar ze ontmoeten andere kinderen buiten de les in hetzelfde gebouw. Op termijn is wellicht meer uitwisseling mogelijk.
De groep is klein: zo’n 10 leerlingen met een eigen leerkracht en leraarondersteuner, waardoor er meer tijd en aandacht is voor ieder kind.
De eindverantwoordelijkheid ligt bij de schoolleider van Driestromenland. De intern begeleider en orthopedagoog zijn ook voor deze kinderen beschikbaar binnen de school met hun expertise en ondersteuning.
De kinderen krijgen in principe dezelfde lesstof aangeboden als in de reguliere groepen.
Wel krijgen de leerlingen meer tijd en een intensievere begeleiding om de lesstof eigen te maken. We houden de mogelijkheid om terug te stromen naar het reguliere basisonderwijs open. Dit kan de school van herkomst zijn, of Driestromenland of een andere basisschool.
Bij de afweging stellen wij de ontwikkeling van het kind voorop.
Uitgangspunten arrangementsgroep:
Meer- en hoogbegaafde leerlingen kunnen worden aangemeld voor een extra aanbod vanuit het initiatief ‘Lelystad HoogBegaafd’ (groepen drie tot en met acht), waarbij leerlingen een dag in de week met gelijkgestemde meer- en hoogbegaafde leerlingen een uitdagend onderwijsaanbod krijgen, op een school in de eigen buurt of wijk.
Aanmelding voor dit extra onderwijsaanbod gebeurt alleen na overleg met en toestemming van de leerling zelf, zijn/haar ouders, de leerkracht en de IB-er. Het aantal beschikbare plekken is echter beperkt.
Er vindt regelmatig overleg plaats tussen leerkracht, IB-er en HB-specialist om het leerproces en de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. Binnen SCPO Lelystad wordt het dagarrangement aangeboden op onze CBS De Schakel.
De intern begeleider heeft samen met de directeur en de leraren de zorg gesystematiseerd. Er zijn heldere criteria geformuleerd voor het bepalen van zorgleerlingen. Door het gezamenlijk evalueren van de toetsuitslagen wordt de signalering van problemen en achterstanden verscherpt. De termijnen van de fasen van de zorgverlening worden door de intern begeleider bewaakt. Doordat de leraren de beoogde zorgactiviteiten opnemen in de weekroosters is de uitvoering van de planning van de zorg transparant. De intern begeleider stelt voor de leerlingen met grotere achterstanden ontwikkelingsprofielen op en begeleidt de leraren in de uitvoering daarvan.
Soms gebeurt het dat de extra hulp die wij aan het kind geven onvoldoende effect heeft. Ondanks de extra zorg die wij als school kunnen en willen geven, zijn er altijd kinderen die zulke ernstige leer- en/of gedragsproblemen hebben, dat het voor ons niet mogelijk is goed aangepast onderwijs te verzorgen. In overleg met het ondersteuningsteam melden we het kind dan aan bij het Onderwijsloket. Daar wordt gekeken hoe het kind verder geholpen kan worden.
Ons kleuteronderwijs vormt het fundament van onze school. Wij willen kleuteronderwijs bieden van hoge kwaliteit. Welbevinden en betrokkenheid zijn daarbij van hoog belang. Goed kleuteronderwijs vergroot het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden. Betrokkenheid laat een leerling zien doordat zij/hij geconcentreerd is, gemotiveerd is en energie vrijmaakt omdat de activiteit aansluit bij de exploratiedrang. Hierdoor ontstaat ontwikkeling.
Goed kleuteronderwijs heeft nodig:
De ontwikkeling van jonge kinderen is gebaseerd op spelactiviteiten. Spel is noodzakelijk, omdat het betekenis heeft voor tal van ontwikkelingsgebieden zoals de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling, de ontwikkeling van werkgedrag, de taalontwikkeling en de ontwikkeling van de fijne en de grove motoriek. Ook hebben jonge kinderen een grote bewegings-, en exploratiedrang. Zingeving en brede persoonsontwikkeling zijn onmisbaar binnen het kleuteronderwijs. Een leerling moet weten wat het nut is van het geleerde en in staat zijn het geleerde in verschillende contexten toe te passen. Brede persoonsontwikkeling beïnvloedt kansen op schoolsucces. Leerprocessen die bijdragen aan een brede persoonsontwikkeling (zoals bijvoorbeeld, communicatie, sociale vaardigheden en leermotivatie) doortrekken het hele denken en handelen. Het jonge kind heeft een leerkracht nodig die gemotiveerd is en op empathische wijze grenzen kan stellen. Een leerkracht die in interactie gaat met de leerling, meespeelt en op basis van deze observaties een veel beter beeld krijgt van een de leerling.
Op Driestromenland wordt bij de onderbouw gewerkt met Onderbouwd, een programma, waarbij op thema alle doelen en werkvormen aangeboden worden. Bij al onze groepen voldoen de materialen en methodesaan de kerndoelen. Ze werken minimaal toe naar het 1F niveau (basis-kaderberoepsgerichte leerweg) en 1S niveau (theoretische leerweg). Hiermee bereiden we onze leerlingen voor op het vervolgonderwijs.
Alle medewerkers van SCPO Lelystad doen hun uiterste best...
LeesAlle medewerkers van SCPO Lelystad doen hun uiterste best om er voor te zorgen dat uw kind het onderwijs krijgt dat hij/zij verdient. Toch kan het voorkomen dat u in sommige gevallen niet tevreden bent over de werkwijze die wordt gehanteerd of keuzes die gemaakt worden. U kunt dan een klacht indienen. We onderscheiden drie niveaus:
In elke instelling en in elk bedrijf komt het voor dat 'klanten' niet altijd tevreden zijn. Dat kan dus ook bij ons voorkomen. Veelal berusten klachten op miscommunicatie tussen betrokkenen. En van elke klacht kun je leren. Daarom raden wij u aan om in geval van een klacht de volgende stappen te ondernemen.
Wanneer het klachten betreft van ouders of leerkrachten met betrekking tot seksuele intimidatie, agressie of geweld, kan rechtstreeks contact worden opgenomen met de vertrouwenspersoon in kwestie.
Interne vertrouwenspersoon
Het is goed om te weten dat er op onze school een contactpersoon is, waar iedereen met problemen -van welke aard dan ook- naartoe kan gaan. Contactpersoon voor onze school is Daniëlle van Dijk (mailadres: d.vandijk@scpo-lelystad.nl). Elke ouder, kind of medewerker kan op haar een beroep doen bij problemen waarover zij niet met iedereen durven te praten. Het spreekt voor zich dat dergelijke gesprekken vertrouwelijk behandeld worden. De contactpersoon kan doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon van de Stichting CPO.
Leg uw probleem zo snel mogelijk voor aan de betrokken leerkracht. In negen van de tien gevallen kan het probleem meteen worden opgelost. In andere gevallen wordt er samen gezocht naar een oplossing/aanpak. Het is daarbij belangrijk om enig geduld te hebben en de leerkracht de tijd te geven een oplossing uit te werken en een aanpak uit te proberen.
Leg uw klacht voor aan de directeur van de school. U zoekt samen met de directeur naar een oplossing. In sommige gevallen is een gesprek tussen u, de leerkracht en de directeur een oplossing. Ook bij deze stap is het belangrijk om enig geduld te hebben en de directeur de tijd te geven een oplossing uit te werken en een aanpak uit te proberen.
De Klachtenregeling van SCPO Lelystad is gebaseerd op de landelijke modelklachtenregeling van de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs (CGBO). De Klachtenregeling ligt op school ter inzage en/of is te verkrijgen bij de directie en/of de vertrouwenspersoon van de school. Dit document is tevens op te vragen via de website van de stichting, onder de knop 'Contact-Documenten aanvragen'.
Van scholen wordt verwacht dat zij een beleid voeren dat gericht is op de veiligheid van leerlingen en dat zij de veiligheidsbeleving van leerlingen jaarlijks monitoren. Tevens dient er binnen de school een coördinator te zijn die het beleid wat betreft het tegengaan van pesten coördineert en die optreedt als aanspreekpunt. Scholen hebben in dit verband een zorgplicht, wat inhoudt dat elke school er voor moet zorgen dat er:
De schoolleiding zorgt er voor dat de beleving van de sociale veiligheid door leerlingen in kaart wordt gebracht en dat -indien nodig- verbetermaatregelen worden genomen. Het bestuur van SCPO Lelystad blijft eindverantwoordelijk. De scholen van SCPO Lelystad voldoen aan de wettelijke verplichting om de monitoringsgegevens betreffende het gemiddelde beeld van de sociale veiligheid binnen de school beschikbaar te stellen aan de Inspectie van het Onderwijs. Deze ziet toe op de naleving van de wettelijke voorschriften. Jaarlijks vindt er overleg plaats tussen de bestuurder van SCPO Lelystad en de contactinspecteur.
We werken eraan dat leerlingen, ouders en personeel zich thuis en gewaardeerd voelen op onze school. In ons onderwijs is er veel aandacht voor verschillen. We besteden veel tijd en aandacht aan taal, lezen, spellen, rekenen en wereldoriënterende vakken, maar daarnaast is er ruime aandacht voor sociaal-emotionele en culturele ontwikkeling. In school heerst een prettige, rustige en tolerante sfeer met duidelijke regels. Uitgangspunten van ons onderwijs zijn de kernwaarden ‘verantwoordelijk, oorspronkelijk en verbonden’. Wij zien een positieve, persoonlijke benadering als voorwaarde voor goed onderwijs. Van leerlingen en leraren wordt verwacht dat ze zorgdragen voor elkaar en voor hun omgeving. (kernwaarde oorspronkelijk). Leraren delen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de kinderen van onze school. (verantwoordelijk). We gaan uit van collegiale samenwerking, waardoor we voortdurend van elkaar leren en de sterke kanten van individuen collectief kunnen inzetten. (verbonden).
Onze school maakt gebruik van Positive Behavior Support (PBS). De basiselementen van PBS zijn:
Social media zoals Facebook, X, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok en WhatsApp bieden de mogelijkheid om te laten zien dat je trots bent op je school en kunnen een bijdrage leveren aan een positief imago. Daarbij is het van belang te beseffen dat met berichten op social media (onbewust) de goede naam van de school en betrokkenen ook juist geschaad kan worden. Om deze reden vragen wij om bewust met social media om te gaan en daarbij de reguliere fatsoensnormen in acht te blijven nemen.
Het Protocol Social Media van SCPO Lelystad is op te vragen via de website van de stichting, onder de knop 'Contact-Documenten aanvragen'.
De sfeer waarin een kind opgroeit, is van groot belang voor zijn of haar ontwikkeling. Wij stellen daarom een vriendelijk en veilig klimaat met orde en regelmaat voorop. We hebben duidelijke regels op school. We voeren een anti-pestbeleid. In de klas wordt met de kinderen veel over pesten gesproken, zodat ze zich bewust worden van de gevolgen die dit kan hebben. Zowel de kinderen die gepest worden als de kinderen die pesten worden opgevangen en geholpen. De pest-coördinator van Driestromenland is: Daniëlle van Dijk (d.vandijk@scpo-lelystad.nl).
Een veilige werkomgeving is belangrijk voor het welbevinden en goed functioneren van zowel leerlingen als schoolmedewerkers.
Seksuele intimidatie kan in principe iedereen overkomen, maar is natuurlijk strafbaar. Om te voorkomen dat leerlingen of schoolmedewerkers slachtoffer worden van seksueel geweld of seksuele intimidatie op school, is een stichtingsbreed protocol opgesteld voor alle scholen die behoren tot SCPO Lelystad. Het protocol voorziet tevens in een stappenplan voor als zich tóch een dergelijke situatie voordoet. Dit protocol is op te vragen via de website van de stichting, onder de knop 'Contact-Documenten aanvragen'.
Kinderen en jongeren moeten rookvrij kunnen opgroeien. Daar hoort een rookvrij onderwijsterrein bij. Scholen zijn sinds 1 augustus 2020 verplicht een rookvrij terrein te hebben (vastgelegd in een Algemene Maatregel van Bestuur). Dit geldt voor primair en voortgezet onderwijs, mbo en hoger onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat kinderen en jongeren die anderen zien roken, zelf ook eerder gaan roken. Een rookvrij schoolplein beschermt hen ook tegen de schadelijke gevolgen van meeroken. Het terrein van onze school is ROOKVRIJ.
Elk jaar wordt de school gecontroleerd op (brand-)veiligheid. Door de Arbodienst is een risico-inventarisatie gemaakt, op basis waarvan een plan van aanpak is opgesteld. De MR controleert of dit plan van aanpak gerealiseerd wordt. Wat niet in orde is, wordt gemeld bij de desbetreffende instanties.
Een andere taak is jaarlijks een brandalarmoefening te organiseren. Een wettelijke verplichting is ook dat er op een school een aantal personeelsleden geschoold wordt en blijft tot BHV-ers (Bedrijfs Hulp Verleners). Op iedere SCPO-school is een aantal personeelsleden hiervoor opgeleid.
De overheid vergoedt niet alle kosten die een school maakt.
LeesHet is een maatschappelijke opdracht van het onderwijs om alle kinderen gelijke kansen te bieden. SCPO Lelystad vindt dan ook dat alle kinderen recht hebben op gratis toegankelijk en kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Landelijk gezien vraagt circa 95% van de basisscholen in Nederland een ouderbijdrage die ligt tussen de € 38,00 en € 46,00 per jaar. Deze ouderbijdrage is in principe niet bedoeld voor het ‘verrijken’ van het onderwijs, omdat kwalitatief hoogwaardig onderwijs voor iedereen toegankelijk en dus publiekelijk bekostigd moet zijn. De ouderbijdrage is bovendien altijd vrijwillig. Als ouders deze niet kunnen of willen betalen, leidt dit niet tot uitsluiting van kinderen.
SCPO Lelystad heeft besloten om de algemene vrijwillige ouderbijdrage per kind af te schaffen en de scholen hiervoor jaarlijks te compenseren met € 20,00 per kind. De directeur besluit in hoeverre deze bijdrage beschikbaar wordt gesteld aan de Schoolraad, die bestaat uit ouders. Deze helpt mee bij de voorbereiding van een aantal onderwijsgerelateerde activiteiten. Het is en blijft nog wel toegestaan om een specifieke vrijwillige ouderbijdrage voor bijvoorbeeld het schoolreisje en/of schoolkamp te vragen. Criterium is dat de activiteit niet direct onderwijs-gerelateerd is. Het is en blijft aan iedere school zelf om hierin een afweging te maken en de hoogte van de eventuele bijdrage te bepalen.
Dit besluit beoogt bij te dragen aan de bevordering van kansengelijkheid en brede talentontwikkeling van alle leerlingen, waarbij de compensatie vanuit de stichting er voor zorgt dat het voor de scholen mogelijk blijft om extra onderwijsactiviteiten aan te bieden, zonder dat het schoolbudget onder druk komt te staan. Schoolreisje en/of schoolkamp e.d. behoren niet tot het primaire proces; vandaar dat deze als voorbeelden voor de uitzondering op de regel kunnen gelden.
Wij vinden het belangrijk om de leerlingen te leren denken aan en rekening te houden met de medemens in nood. Regelmatig hebben wij activiteiten waarbij wij geld ophalen voor goede doelen. Dat kan in de vorm van een sponsorloop of een collecte na de kerstviering.
SCPO Lelystad beschouwt sponsoring als een mogelijkheid om extra middelen te genereren voor de bekostiging van aanvullende activiteiten voor het onderwijsproces of om hiermee extra's in de inrichting van (in en rond) het gebouw mogelijk te maken.
SCPO Lelystad onderschrijft in dit verband het Convenant "Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring" 2019, dat is overeengekomen tussen de Staat der Nederlanden, de sectororganisaties, ouderorganisaties en anderen. Het sponsorbeleid en het convenant zijn op te vragen via de website van de stichting, onder de knop 'Contact-Documenten aanvragen'.
De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn.
LeesMeestal gaat een vierjarige als vanzelf naar de basisschool. Vanaf vijf jaar gaat de leerplicht in. Soms zijn er echter bijzonderheden in de ontwikkeling van een kind, waardoor de aanmelding anders verloopt. We vragen om in dat geval te zorgen voor een vroegtijdig contact met de basisschool. Zo hebben we voldoende tijd om samen af te stemmen wat een kind nodig heeft en of dit tot de ondersteuningsmogelijkheden van de school behoort. Na een schriftelijke aanmelding door middel van het inschrijfformulier van de school, kan een kind alleen worden toegelaten als er voldoende ondersteuningsmogelijkheden zijn. Een uitgebreide toelichting vindt u in het schoolondersteuningsprofiel op de website van de school. U mag uw kind vanaf 3 jaar aanmelden. Meld uw kind minimaal 10 weken voordat het 4 jaar wordt aan.
Het kan voorkomen dat op een school een tijdelijke of gedeeltelijke leerlingstop moet worden gehanteerd. Dit is een mogelijke weigeringsgrond. Andere weigeringsgronden kunnen zijn wanneer een kind nog niet zindelijk is of wanneer u niet achter de godsdienst of levensbeschouwing van de school staat. Iedereen die zich in onze waarden kan herkennen is in principe welkom bij SCPO Lelystad. Vanuit de christelijke traditie van ‘geloof, hoop en leren’ sluiten wij niet uit, maar in.
De leerplicht geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar, vanaf de eerste dag van de maand nadat een kind 5 jaar wordt. De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Ze vallen dan nog niet onder de Leerplichtwet, maar voor hen gelden wel de regels die de school hanteert voor aanwezigheid en het volgen van het onderwijs. Dat betekent dat een kind niet zonder geldige reden thuis mag blijven. Ziekmeldingen van kinderen verwachten we altijd voor schooltijd.
Alle ouders ontvangen de door Gemeente en basisscholen vastgestelde richtlijnen voor verlofaanvragen. Binnen deze richtlijnen wordt ook aangegeven hoe u vakantieverlof of verlof om gewichtige omstandigheden bij school kunt aanvragen. Voor bruiloften, jubilea en dergelijke kunt u (conform wet- en regelgeving) vrij vragen bij de schooldirecteur. Van de schoolvakanties mogen wij niet afwijken. De schoolleiding mag dan ook geen toestemming geven om eerder op vakantie te gaan of later terug te komen. Alleen in bijzondere gevallen mag hiervan worden afgeweken. Overlegt u in die gevallen in een vroegtijdig stadium met de schooldirecteur. Als een verlofaanvraag wordt afgewezen en kinderen zijn toch afwezig, dan wordt dit gezien als ongeoorloofd schoolverzuim. De schooldirecteur is verplicht dit te melden aan de leerplichtambtenaar en zal dit ook opnemen in de interne registratie. Voor eventuele aanvullende informatie kunt u zich wenden tot de schooldirecteur of tot de leerplichtambtenaar van de Gemeente Lelystad. De leerplichtambtenaar voor onze school is Ralph van Tuil (tel. nr. 14 0320).
Er kunnen bijzondere omstandigheden zijn waarin uw kind geen onderwijs hoeft te volgen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als hij of zij ziek is of van school is geschorst, of wanneer uw kind moet voldoen aan verplichtingen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging (voor zover dat niet buiten schooltijd kan gebeuren). Dergelijke zaken moeten altijd zo spoedig mogelijk worden gemeld bij de schooldirecteur. Als uw kind psychisch of lichamelijk niet in staat is om (nog langer) onderwijs te volgen, moet u met een verklaring van een arts of een psycholoog een verzoek om vrijstelling van de leerplicht doen. Dit verzoek moet u indienen bij de leerplichtambtenaar van de Gemeente Lelystad. Bij langdurige ziekte van een leerling kan door school en/of ouders ondersteuning gevraagd worden bij de consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen van een schoolbegeleidingsdienst.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 24-03 (afdeling Lelystad/Dronten) wil...
LeesHet Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Lelystad-Dronten (SWV POLD) is een samenwerking van tien schoolbesturen en 60 scholen in Lelystad en Dronten. Ondersteuning van scholen en schoolbesturen bij het realiseren van passend onderwijs voor een optimale ontwikkeling van elke leerling staat hierbij centraal, met oog voor de leerkracht. Bij voorkeur thuisnabij, ononderbroken en regulier als het kan, maar speciaal als het moet. Zo kunnen de talenten van elke leerling groeien.
Medio 2023 is een nieuw Ondersteuningsplan (OP) van het SWV POLD voor de komende vier jaar verschenen. Met dit plan werken we aan het versterken van Passend Onderwijs in de regio en aan het verbinden van kern- en ketenpartners. Voor de komende vier jaar betekent dit: het voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in de basisschoolleeftijd bieden van passend onderwijs en ondersteuning, zoveel mogelijk thuisnabij, aansluitend op de ondersteuningsbehoefte en met de inzet van de benodigde expertise. Samen willen we in Lelystad en Dronten nog nadrukkelijker werk maken van inclusiever onderwijs.