Klachten en veiligheid
Wat te doen bij conflicten?
- de school, contact met de leerkracht, de directeur of de interne vertrouwenspersoon van de school;
- de stichting, contact met de externe vertrouwenspersoon;
- een externe klachtenprocedure.
Klachtenregeling
Wanneer het klachten betreft van ouders of leerkrachten met betrekking tot seksuele intimidatie, agressie of geweld, kan rechtstreeks contact worden opgenomen met de vertrouwenspersoon.
Interne vertrouwenspersoon
Johanna Koopmans
Externe vertrouwenspersoon
Dhr. G. van Elst (Berry)
Tel: 0320-242769
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs
Postbus 394, 3440 AJ Woerden
Tel: 070-3861697 (van 10.00 tot 12.30 en 13.30 tot 16.00 uur)
Website: geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Stap 4
Meer informatie over de Klachtenregeling?
(Sociale) veiligheid op school
- een veiligheidsbeleid wordt gevoerd;
- monitoring plaatsvindt van de veiligheidsbeleving van leerlingen;
- een coördinator en tevens aanspreekpunt is voor sociale veiligheid.
Op De Schakel gebruiken we hiervoor de volgende instrumenten:
- Het gesprek met elkaar
- Anti-pest protocol
- de Kanjertraining
- 2x per kaar het invullen van Kanvas door kinderen en/of leerkrachten, waarbij de fysieke en sociale veiligheid wordt gemeten
- Eventueel aanvullend: Een sociogram

Pedagogisch klimaat
Onze school heeft vanuit haar missie, visie, motto en kernwaarden een pedagogische grondhouding ontwikkeld. Een aantal afspraken en daarbij behorend een soort gemeenschappelijke taal die we gebruiken naar kinderen, ouders, externen en onderling met collega’s.
Wij hanteren hierbij twee pedagogische wetten:
- We hebben een relatie nodig om de mate van autonomie (van een kind) in te kunnen schatten (als leerkracht).
- We geven kinderen de vrijheid waar ze de verantwoordelijkheid voor kunnen nemen.
We hechten grote waarde aan een pedagogisch klimaat, waarin kinderen en leerkrachten gewend zijn om vrijuit te kunnen praten over gevoelens en kwetsbare ervaringen. Openheid naar elkaar is daarvoor een voorwaarde. We vinden het belangrijk dat de kinderen zich veilig voelen in de stamgroep, in de unit, in de school en op het schoolplein. We hebben er daarom voor gekozen om sociaal-emotionele vorming in ons lesprogramma op te nemen. Hiervoor gebruiken we de methode ‘De Kanjertraining’. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief).
De Kanjertraining hanteert hierbij de volgende Kanjerregels die zorgen voor rust, respect en regelmaat:- Niemand lacht elkaar uit
- Niemand speelt de baas
- Niemand gedraagt zich zielig
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- We zijn eerlijk zonder te kwetsen
- Samenwerken
- Kritiek durven en kunnen geven en ontvangen
- Leren te stoppen met pesten en treiteren
- Uit slachtofferrollen stappen en heft in eigen handen nemen op een gezonde manier
Social media
Anti-pestprotocol
Grensoverschrijdend gedrag
Protocol seksuele intimidatie
Rookvrij schoolterrein
Arbo en veiligheid
Verzekering
